(s)kattjakt

Noterade att det varit ovanligt lugnt den senaste tiden här hemma hos mormor. Inga demolerade krukor (ja, det har hänt), inga intrång i diverse skåp, inga spurtlopp över vardagsrumsgolvet… Var är Nisse? (katten alltså, inte du, Kajsa). Ropade lite, men ingen katt. Kollade runt i lägenheten, men ingen Nisse. Provade att öppna balkongdörren, eftersom han brukar komma farandes med blixtens hastighet då, men icke. Då faller min blick på sängen i sovrummet, och jag upptäcker en misstänkt knöl under madrassen. Mycket riktigt, där har han gått och lagt sig, katten. Han är rätt söt, faktiskt. Fast det är klart, vem kan motstå en helvit kisse, med ett blått och ett brunt öga?

Annars kan jag konstatera att practical jokes faktiskt är himla kul. Jag har själv blivit utsatt för ett en gång, till och med! Det föll sig så, att jag fick ett vykort från en man, som påstod sig vara ”the president of Riga”. Jag och en vän till mig led av sjuklig besatthet av Frankrike och Lettland (fråga inte varför) en period i livet, vilken min familj fick utstå och genomlida. Så plötsligt höll jag ett vykort, skrivet på engelska, i min hand, poststämplat i Riga. Jag var inbjuden av denne Rigas president, pga mitt uppenbara intresse för staden och landet. Jag blev lite skeptisk, eftersom jag inte för mitt liv kunde komma på hur denne man skulle ha kunnat få den informationen, än mindre min adress. Jag hörde av mig till min kompis och frågade om hon hört något, eller hade någon aning om hur den här plötsliga kontakten uppkommit. När hon reagerade lika förvånat och förbryllat som jag, tog jag konfunderat upp saken med min far. Då berättade han, att det var han som bett sin kollega (som skulle besöka Riga) att skicka detta vykort till mig som ett ”practical joke”. Dock var min far belåten över att jag inte svalde betet med hull och hår, utan reagerade lite misstänksamt på det hela!

Själv har jag hällt (miljövänligt) diskmedel i Filbyterfontänen en gång för nästan fyra år sedan. Kan säga att det blev mycket mer skum än vi räknat med, dock var det till belåtenhet för lagom förfriskade förbipasserande!

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Linda
    Jan 18, 2010 @ 14:50:13

    Gud vilken liten sötnos den där Nisse måste vara, du får visa en bild hörru ;)

    Svara

Kommentera

