Duktighetspresent

Idag vid frukostbordet på jobbet frågade madamen jag assisterar hur jag hade det när jag var liten, om jag var bortskämd, fick allt jag pekade på. Jag funderade till en stund. Vi har alltid fått väldigt mycket, vi Sällungar, men jag har aldrig ansett oss bortskämda. Det var inte så att man inte kunde ta in oss i en butik utan att köpa oss någonting på grund av all gråt och allt tandagnissel. Vi blev heller inte blankt nekade.

Mina föräldrar hade ett system där man fick ”duktighetspresenter”, om man gjort någonting mindre kul – till exempel gått till tandläkaren, tagit en vaccinationsspruta, någonting som överhuvud taget kändes jobbigt för barnet eller en operation (jag och min bror Elias hade problem med öronen när vi var små, och fick flera gånger operera in rör i trumhinnan för att leda ljudet rätt) – så fick man en ”duktighetspresent”. Detta varierade beroende på bedriften, och kunde vara allt från ett paket Pokémonkort för till en av mina bröder när han gått på toaletten ordentligt i två dagar (han hade väldigt svårt för att bajsa, min bror, av någon anledning var det jätteskrämmande för honom), till en stor brandstation med tillbehör för en av mina andra bröder då han behövt sy flera stygn efter att ha blivit biten av en hund.

På så sätt blev det en motivation för oss barn att göra de där jobbiga sakerna. Dessutom kunde man ju där i leksaksaffären gå och finurla lite på vad man skulle önska sig nästa gång, eller vad man ville ha efter den där operationen. Man var hela tiden medveten om att det inte var omöjligt att få den där grejen, och då inte nödvändigtvis på födelsedagen massalångt senare.

Jag tycker detta är ett bra system som jag ska använda mig av när jag själv får barn. Om man belönas för svåra saker uppmuntras man att göra nya svåra saker; det är en enklaste psykologi som gäller för barn som vuxna!

Avalon för sisådär 8 år sedan.


Jag för sisådär 3 år sedan, och
jag är nästan sugen på att ha den
där frillan igen…

Kommentera

