…och nu då?

Vi har ett politiskt faktum i Sverige, och det är att Sverige demokraterna (SD) har fått mandat i Sveriges riksdag.

För det första vill jag personligen belysa att 1) Jag står inte bakom deras politik. 2) Jag får ont i magen när jag läser deras 33 punkter.

Men, nu är det så att ca 400 000 personer i Sverige har röstat på SD – lika många som har röstat på de etablerade partierna Vänsterpartiet och Kristdemokraterna – vilket gav dem 5,7 procent av landets röster. Politikerna står som lamslagna och totalt chockade, som om SD var en invasion från Månen. Vi har varit, speciellt det senaste halvåret, väl medvetna om detta parti och deras framfart, så det är väl ingen överraskning? Varför inte ha diskuterat fram en plan för hur man ska förhålla sig vid ett (inte längre) eventuellt intåg i riksdagen?

Min oro är nu, att vår politiska scen kommer att urarta sig till en mobbningsstinn skolgård, där ingen kommer att låtsas om SD. Missförstå mig rätt, jag skulle heller inte vilja ha någonting att göra med personer som har denna politiska syn, men nu är inte jag en professionell politiker i riksdagen. Våra politiker, och Sverige, måste acceptera att dessa människor (med för de flesta tvivelaktiga åsikter) nu har blivit framröstade. Vi skulle ju inte frysa ut KD eller V? Om de sedan inte vill dinera med Jimmie Åkesson på sin fritid har jag full förståelse för, men de måste ta diskussionen med dem. Tar de diskussionen med dem i debatter på ett moget och professionellt sätt kommer de att kunna övertyga fler människor att deras linje är felaktig.

Fryses SD ut kommer problemet eskalera. De kommer att vinna ännu mer mark. Vi lever i en demokrati, och har ett folkvalt styre. Vi måste acceptera, och försöka komma fram till hur vi ska göra för att detta valresultat inte ska upprepa sig.

Avslutningsvis: Jag tycker det är fruktansvärt att vi har ett främlingsfientligt parti i vår riksdag. Förhoppningsvis anmäls SD för hets mot folkgrupp.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Kajsa Nilsson
    Sep 21, 2010 @ 16:30:13

    Jag håller med dig. Men ändå är det rätt bra att de blev framröstade. Det behöver hända någonting med svensk politik för att folk ska börja läsa på.

    Svara

Kommentera

